Umowa zbycia nieruchomości gruntowej niezabudowanej

Do aktu potrzebne będą następujące dane i dokumenty:

  • dane z dowodów osobistych;
  • podstawa nabycia nieruchomości (np. wypis z aktu notarialnego, sądowe stwierdzenie nabycia spadku, akt poświadczenie dziedziczenia);
  • wypis z rejestru gruntów z klauzulą stwierdzającą, że dany dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księgach wieczystych;
  • jeżeli zostały wydane decyzja o warunkach zabudowy, decyzja o pozwoleniu na budowę;
  • zaświadczenie z urzędu gminy o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo o braku takiego planu;
  • informacje o ustalonej między stronami cenie, sposobie i terminie zapłaty, terminie wydania nieruchomości;

Uwaga wyjątki:

  • w przypadku sprzedaży części nieruchomości (tylko wybranych działek spośród wielu objętych wspólną księgą wieczystą) wyrys z mapy ewidencyjnej z klauzulą stwierdzającą, że dany dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księgach wieczystych;
  • gdy prawo do nieruchomości zostało nabyte w drodze dziedziczenia albo na podstawie dokonanych po 1 stycznia 2007 r. darowizny, nieodpłatnego zniesienia wspólności, przeniesienia w wykonania zapisu lub polecenia testamentowego wymagane jest zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie jest zwolnione od podatku lub należny podatek został zapłacony, albo zobowiązanie podatkowe wygasło;
    umowa kredytowa – dokument bankowy stwierdzający udzielenie kredytu i ustanowienie zabezpieczenia hipotecznego;
  • gdy stroną jest spółka kapitałowa, dla której umowa spółki albo statut znoszą wymóg uzyskania zgody organów spółki na nabycie lub zbycie nieruchomości – tekst jednolity umowy spółki lub statutu, lub wyrażona przez organy spółki właściwa zgoda w formie uchwały.