Potrzebne dokumenty i dane:
- dane z dowodów osobistych;
- podstawa nabycia nieruchomości np. wypis z aktu notarialnego, sądowe postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia;
- odpis księgi wieczystej;
- wypis z rejestru gruntów i kartoteki budynku z klauzulą stwierdzającą, że dany dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księgach wieczystych;
- informacje o ustalonej między stronami umowy cenie, sposobie i terminie zapłaty, o wartości rynkowej nieruchomości i terminie jej wydania;
- świadectwo charakterystyki energetycznej budynku chyba, że świadectwo takie nie zostało sporządzone a nabywa rezygnuje z jego otrzymania;
- zaświadczenie właściwego organu meldunkowego stwierdzające, że nie ma osób zameldowanych w lokalu;
Uwaga wyjątki:
- w przypadku sprzedaży części nieruchomości (tylko wybranych działek spośród wielu objętych wspólną księgą wieczystą) wyrys z mapy ewidencyjnej z klauzulą stwierdzającą, że dany dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księgach wieczystych;
- gdy prawo do nieruchomości zostało nabyte w drodze dziedziczenia labo na podstawie dokonanych po 1 stycznia 2007 r. darowizny, nieodpłatnego zniesienia wspólności, przeniesienia w wykonania zapisu lub polecenia testamentowego wymagane jest zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie jest zwolnione od podatku lub należny podatek został zapłacony, albo zobowiązanie podatkowe wygasło;
- umowa kredytowa – dokument bankowy stwierdzający udzielenie kredytu i ustanowienie zabezpieczenia hipotecznego;
- gdy stroną jest spółka kapitałowa, dla której umowa spółki albo statut znoszą wymóg uzyskania zgody organów spółki na nabycie lub zbycie nieruchomości – tekst jednolity umowy spółki lub statutu, lub wyrażona przez organy spółki właściwa zgoda w formie uchwały.