Umowa zbycia nieruchomości gruntowej zabudowanej

Potrzebne dokumenty i dane:

  • dane z dowodów osobistych;
  • podstawa nabycia nieruchomości np. wypis z aktu notarialnego, sądowe postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia;
  • odpis księgi wieczystej;
  • wypis z rejestru gruntów i kartoteki budynku z klauzulą stwierdzającą, że dany dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księgach wieczystych;
  • informacje o ustalonej między stronami umowy cenie, sposobie i terminie zapłaty, o wartości rynkowej nieruchomości i terminie jej wydania;
  • świadectwo charakterystyki energetycznej budynku chyba, że świadectwo takie nie zostało sporządzone a nabywa rezygnuje z jego otrzymania;
  • zaświadczenie właściwego organu meldunkowego stwierdzające, że nie ma osób zameldowanych w lokalu;

Uwaga wyjątki:

  • w przypadku sprzedaży części nieruchomości (tylko wybranych działek spośród wielu objętych wspólną księgą wieczystą) wyrys z mapy ewidencyjnej z klauzulą stwierdzającą, że dany dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księgach wieczystych;
  • gdy prawo do nieruchomości zostało nabyte w drodze dziedziczenia labo na podstawie dokonanych po 1 stycznia 2007 r. darowizny, nieodpłatnego zniesienia wspólności, przeniesienia w wykonania zapisu lub polecenia testamentowego wymagane jest zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie jest zwolnione od podatku lub należny podatek został zapłacony, albo zobowiązanie podatkowe wygasło;
  • umowa kredytowa – dokument bankowy stwierdzający udzielenie kredytu i ustanowienie zabezpieczenia hipotecznego;
  • gdy stroną jest spółka kapitałowa, dla której umowa spółki albo statut znoszą wymóg uzyskania zgody organów spółki na nabycie lub zbycie nieruchomości – tekst jednolity umowy spółki lub statutu, lub wyrażona przez organy spółki właściwa zgoda w formie uchwały.